Ruokatarpeet ovat entistä yksilöllisempiä
Siskokset Shirin ja Shahlan Namiq ostivat rohkeasti vuoden 2021 alussa eteläpohjalaisen vuohenmaitomeijerin, vaikka heillä ei ollut aikaisempaa kokemusta alasta. Maito tulee Vatajanrannan vuohitilalta, jonka omistajat halusivat keskittyä vuohien hoitoon ja myydä meijerin ulkopuoliselle.
Voihan Vuohi Oy on lähtenyt vauhdilla käyntiin, sillä juusto- ja jäätelötuotteet pääsivät jo samana keväänä K-ryhmän valikoimiin ja Etelä-Pohjanmaalla lisäksi paikallisiin S-ryhmän kauppoihin.
– Aktiivisuus kannatti. Pelkkä tuotenäytteiden lähettäminen ketjuille ei riitä, vaan myynti vaatii innostuneisuutta ja useita yhteydenottoja, myyntipäällikkö Shahlan Namiq kertoo.
Tuotteita oli jo ennen yritysostoa myynnissä eteläpohjalaisissa S-marketeissa, mutta yhteistyö uutena Voihan Vuohi! -brändinä alkoi tuotteiden ostajille ja myyjille suunnatun Lähiruokatreffit-tapahtuman jälkeen. Tilaisuus oli osa EU-rahoitteista Food Hub -hanketta, jota toteuttaa Into Seinäjoki Oy yhdessä Seinäjoen ammattikorkeakoulun (SeAMK) kanssa.
Keväällä hankkeessa toteutettiin Food Hub Kehityspolku, jonne yritykset saivat ilmoittautua mukaan omilla innovatiivisilla ideoillaan ja tuotteillaan. SeAMK:n opiskelijoista ja henkilökunnasta koottiin kuluttajaraati, joka valitsi kiinnostavimmat tuotteet jatkosparrauksiin.
– Jäätelömme pääsi kuluttajaraadissa jatkoon neljäntenä paikallistuotteena, Voihan Vuohen toimitusjohtaja Shirin Namiqkertoo.
Kehityspolku jatkuu asiantuntijoiden sparrauksin. Muut sparraukseen päässeet tuotteet olivat leipä- ja valmisruokakonsepteja.
Yritykset yhteistyöhön
Food Hub -hankkeen tavoitteena on ollut vahvistaa ruoka-alan kyvykkyyttä vastata kuluttajatarpeiden pirstaloitumiseen.
– Kun kulutustottumukset muuttuvat ja kuluttajien tarpeista tulee yhä yksilöllisempiä, tarvitaan entistä pienempiä tuote-eriä. Isoilla yrityksillä ei ole aina mahdollisuutta vastata tähän kysyntään, jolloin he käyttävät pienempiä yrityksiä alihankkijana, kertoo kehittämispäällikkö Sanna Kankaanpää Into Seinäjoki Oy:stä.
Etelä-Pohjanmaalla on runsaasti pieniä elintarvikealan yrityksiä ja yhteistyötä tehdään. Voihan Vuohi Oy:n tuotteiden mausteet tulevat läheltä: marjat Kauhajoelta ja lakritsijauhe Ilmajoelta.
– Haluamme työllistää lähiseudun ihmisiä, Shahlan Namiq sanoo.
Food Hub -hankkeessa on pidetty vuoropuheluja, joissa isot yritykset Atria ja Valio ovat kertoneet tarpeistaan. Tavoitteena on ollut löytää potentiaalisia uusia yhteistyökumppaneita yrityksille.
– Isot yritykset hakevat uusia tuotteita melko nopealla syklillä ja miettivät omia resurssejaan tarkkaan. Haluamme lisätä vuoropuhelua isojen ja pienten yritysten kesken, Kankaanpää kertoo.
Tavoitteena on tuoda esiin myös kunnossapidon ja huollon ammattilaisten palveluita ruoka-alan hyödynnettäväksi.
– Hankekokonaisuutta täydentävät SeAMK:n järjestämät valmennustyöpajat, jotka antavat yrityksille eväitä uuden yhteistyökumppanuuden muodostamiselle. Kun on vahva osaaminen ja ymmärrys ison elintarvikealan yrityksen vaatimuksista alihankkijalle, yhteistyön syntymiselle on entistä paremmat edellytykset, Kankaanpää toteaa.
Työpajat, vuoropuhelut ja kehityspolut jatkuvat syksyllä 2021.
Food Hub – Kohtauttamisia, kumppanuuksia ja kokeiluja ruoka-alalla -hanke
Toteutusaika: 1.2.2020–31.3.2022
Kokonaiskustannukset: 238 560 euroa
EAKR- ja valtion tuen osuus: 166 992 euroa
Rahoittajat: Etelä-Pohjanmaan liitto, Into Seinäjoki Oy, Seinäjoen ammattikorkeakoulu sekä muita seudun kuntia ja yrityksiä