Ihmistä fiksumpi kotiapulainen
Kotiapulaisia on ollut aina, mutta enää apu ei välttämättä tule ihmismuodossa. Älykodeissa digitaaliset persoonat ja avustajat toimivat asukkaan käskyjen mukaisesti.
–Kotimaskotti on tietääkseni ensimmäinen, joka ei toimi ainoastaan asukkaan toiveiden mukaisesti, vaan myös yhteiskunnallisten tavoitteiden mukaisesti, kertoo Jussi Rasku Aistico Oy:stä.
Kotimaskotti-pelissä virtuaalinen jääkarhu neuvoo perhettä tekemään arjessaan kestäviä valintoja: säästämään sähköä ja vettä ja vähentämään jätteiden syntyä. Thun-niminen jääkarhu on kuin kodin lemmikki, joka antaa välitöntä palautetta arjen valintojen onnistumisesta.
Kyse on prototyypistä, joka kehitettiin Vaasan yliopiston koordinoimassa hankkeessa vuonna 2020. Itse hanke toteutettiin 2019–2021. Tavoitteena oli edistää pk-yrityssektorin tuotekehitystoimintaa ja koota alan toimijoita yhteen.
–Digitaaliset työkalut ovat yleistyneet myös opetuksessa ja pelejä hyödynnetään koulutuskäytössä, kertoo Pelilliset energia- ja kiertotalousratkaisut (PEEK) -hankkeen vetäjä, taloustieteen professori Panu Kalmi.