Kundorientering och lönsamhet inom industriella tjänster med hjälp av virtuell design
Tack vare den virtuella verkligheten (VR) har industriell tjänstedesign blivit lättare. Med VR-glasögon kan testaren se de olika skedena i servicesituationerna, leva sig in i situationerna och se vilka förbättringar som behövs.
Att utveckla servicen digitalt går inte bara snabbt och behändigt, utan också kostnadseffektivt.
– Företaget anser kanske att servicen är smidig, men det gör kunden nödvändigtvis inte. Att testa servicen är viktigt, eftersom den ska passa in i kundens värderingar och verksamhet, påminner Designcentrum MUOVAs utvecklingschef Miia Lammi.
Co-Protolab-miljön utnyttjas i fortsättningsprojekt och tillämpas på nya användningsobjekt. Ett dylikt fortsättningsprojekt är en demonstrationsplattform för resurssmarta system, det vill säga ReWise, där företagen funderar på lösningar som genomskär hela produktionskedjan, såsom material- och energieffektivitet, utnyttjande av förnybar energi och minimering av spill och avfall.