Teollisuuden palvelumuotoilua voi helpottaa virtuaalitodellisuuden avulla: VR-lasit päässä testaaja näkee palvelutilanteiden eri vaiheet, eläytyy tilanteisiin ja hahmottaa tarvittavat parannukset.
Palvelun digitaalinen kehittäminen on paitsi nopeaa ja vaivatonta myös kustannustehokasta.
– Yritys voi pitää palvelua sujuvana, mutta asiakas ei välttämättä. Palvelun testaaminen on tärkeää, sillä palvelun täytyy istua asiakkaan arvoihin ja toimintaan, muistuttaa Muotoilukeskus MUOVAn kehittämispäällikkö Miia Lammi.
CoProtolab-ympäristöä hyödynnetään jatkohankkeissa ja sovelletaan uusiin käyttökohteisiin. Yksi tällainen jatkohanke on demonstraatioalusta resurssiviisaille järjestelmille eli ReWise, jossa yritykset pohtivat koko tuotantoketjun läpileikkaavia ratkaisuja, kuten materiaali- ja energiatehokkuutta, uusiutuvan energiaa hyödyntämistä ja hukan ja jätteiden minimointia.
Lue lisää tutkimusalustasta ja ReWise-hankkeesta.